Rainier van Gelderen, Wilfred Markvoort, Ruud Pothoven, Yke Roelevink en Luuk Winkelmolen zijn de vijf finalisten van Het Beste Idee Van Varkensland. Voor hen staat volgende week een Varkensland Masterclass op het programma. Deze dag staat volledig in het teken van het verbeteren van de vijf innovatieve ideeën voor het verbeteren van het welzijn van varkens

Van Gelderen uit Noord-Brabant is genomineerd voor zijn oplossing om biggen bij meerdere zeugen te kunnen laten drinken door het weghalen van kraamhokafscheidingen.
Markvoort uit Overijssel ontwikkelde een speelplek met kunstgras waar varkens beschutting kunnen zoeken en hun natuurlijk wroetgedrag kunnen uiten, waardoor afleiding wordt geboden en staartbijten vermindert.
Pothoven uit Gelderland is genomineerd voor zijn idee voor een mobiele slachterij om het transport van levende varkens te reduceren en waardoor directe afzet naar consumenten mogelijk gemaakt wordt.
Roelevink uit Friesland diende zijn idee in voor een vochtdoorlatende kunststofvloer waarbij de mest en urine gescheiden worden, zodat broeikasgassen afnemen.
Winkelmolen uit Limburg werd genomineerd vanwege zijn idee om consument en varkenshouders via een spaarsysteem met elkaar te verbinden, zodat projecten en initiatieven voor een duurzame varkenshouderij kunnen worden ondersteund.

Varkensland Masterclass

De Masterclass, die plaatsvindt bij de Flierveldshoeve in Hengelo, richt zich op het verder aanscherpen van de vijf plannen en het voorbereiden van de pitch voor de finale. Tijdens het ochtendprogramma staan een vijftal sessies gepland. De finalisten doorlopen alle sessies; zij gaan in op het verdienmodel van hun innovatie en diepen uit hoe het idee bijdraagt aan goed dierenwelzijn en een goede diergezondheid. Ook wordt ingegaan op de impact in de praktijk, zodat helder wordt wat het plan bijdraagt aan het werk van varkenshouders die dagelijks actief zijn op het gebied van dierenwelzijn. Daarnaast ontvangen de finalisten tips en tricks hoe zij hun plan meer in de picture kunnen zetten en hoe zij hun boodschap juist kunnen uitdragen. Tijdens het middagprogramma staat een training in korte en krachtige communicatie op de planning. Hoe kom je tot de kern? Wat vertel je wel, wat laat je weg en wanneer word je onthouden? Alles is er op gericht dat de finalisten goed uitgerust zijn voor hun pitch voor de finale op 28 mei in het Akoesticum te Ede!